מדריך בסיסי לעיצוב דפוס מתקדם

כותרת מעניינת, נכון? תוהים למה אני מתכוונת? מיד אסביר.

במדריך זה אסביר לכם את הדרך ההתחלתית והבסיסית שתאפשר לכם לגשת בנוחות לעיצוב דפוס (או טייפסטינג) מתקדם, כלומר: בפוטושופ/אפטר אפקטס, ולא באגיסאב.
אין לי שום כוונה להתחיל להסביר על הפונקציונאליות של התוכנות האלה, שכן היא רחבה כל כך וגם אני מרגישה שאני לא באמת יודעת עדיין כלום.
מה שכן אסביר זה איך ליצור לכם גולמי עבודה מתאימים, איך לעבוד נכון, איך לייצא את התוצר המוגמר שלכם ואיך לקודד אותו.

את כל הדברים הללו למדתי מאדם הידוע ברבים כ-nicoco, מעצב דפוס בקבוצה KaT וחבר יקר. אני מודה לו על כל שניה שבזבז עליי בהסברים שלא תמיד יש כוח להעביר הלאה. חשוב לי מאוד לתת לו את הקרדיט, שכן בלעדיו כנראה לא הייתי איפה שאני היום.
אני עלולה לפספס כמה דברים ויכול להיות שהדרך שאתן לכם כבר לא הכי מעודכנת והכי יעילה, אבל זו דרך שאפשר להתחיל איתה.

אז לפני שמתחילים

מה זה בכלל עיצוב שאי אפשר לעשות באגיסאב? למה בכלל צריך לעבור לפוטושופ/אפטר אפקטס?

  1. כאשר העיצוב לא סטנדרטי. אלו עיצובים שכל הפונקציונאליות של אגיסאב כבר לא מתאימה להם. באגיסאב אפשר בעיקר לעצב דברים עם צבעים אחידים ובלי יותר מדי אפקטים ויזואליים מעבר לרוטציה או mask. במקרים של דברים מסובכים יותר: נעבור לתוכנות אחרות.
  2. כאשר התנועה לא ליניארית. אגיסאב יודע לעבוד עם תנועה – אבל רק אחת אחידה. אם התנועה טיפונת מגבירה קצב/מאיטה, כבר יותר קשה לעשות את זה שם, אלא אם כן אתם בקטע של עבודת נמלים רצינית (והיו לי מקרים שבהם עשיתי את עבודת הנמלים הזו). באפטר אפקטס יש כלים נוחים יותר בעזרתם אפשר לסדר תנועה לא ליניארית כך שתהיה מדויקת יותר. רצוי לציין שגם שם זה עדיין לא פשוט לפעמים, שכן הכלים תלויים בתנאים מסוימים שלא תמיד קיימים ומקשים על ההתאמה.
  3. עיצובים שמשלבים את השניים: עיצוב לא סטנדרטי ותנועה לא ליניארית.

בקיצור, לא קשה לדעת מתי אי אפשר להגיע לרמת דיוק מקסימלית באגיסאב.

וודאו שיש לכם, מעבר לפוטושופ ואפטר אפקטס את הדברים הבאים:

  • AvsP
  • AviSynth 2.5
  • Virtual Dub
  • MeGUI
  • Lagarith Lossless Codec

חפרתי מספיק?
הבה נתחיל.

יצירת גולמי עבודה

דבר חשוב בעבודה נכונה הוא יצירה נכונה של גולמי העבודה שלכם.

אם חשבתם לרגע שאתם צריכים להכניס את כל הפרק לאפטר אפקטס ועליו לעבוד – אתם טועים. לא תצליחו לעשות ככה כלום.

לכן, עליכם לחתוך את הוידאו בדיוק לפי הפריימים שאתם צריכים לאותו טייפ שאתם רוצים לעשות. בואו ואלמד אתכם.

הוצאת הפריימים הנכונים

הדבר הראשון הוא כמובן, להוציא את הפריימים. יש כמה דרכים לעשות את זה, לי נוח לעשות את זה דרך האגיסאב.

אפשר לעשות את זה דרך כאן: – זה ה- Timestamp שיש מתחת לוידאו. 22271 זה הפריים הראשון, ובאותה צורה אקח את הפריים האחרון. שימו לב שזה מדויק, ואני אפילו ממליצה לפעמים לקחת פריים אחד אחורה או פריים אחד קדימה כדי למנוע בעיות סנכרון בעתיד.

דרך נוספת היא לקחת את הפריימים מ- AvsP ישירות: 

חיתוך הוידאו

אז אחרי שהוצאתם את הפריימים (אצלי למשל זה 22271,22630), פתחו את ה-AvsP שלכם, וחתכו את הוידאו בצורה הפשוטה הבאה:

FFVideoSource("path\(SB-RAW)Hitman Reborn 67 (R2DVD 768x576 x264 AC3).mkv") // לפני שם הקובץ, רשמו את הנתיב המלא שלו במחשב שלכם
Trim(22271,22630) // חיתוך הוידאו לפי הפריימים שקבעתם

שמרו את הסקריפט שלכם, והכניסו אותו ל- Virtual Dub (ניתן פשוט לגרור אותו פנימה).

אחרי שהכנסתם את הסקריפט, לכו ל Video → Compression

9fyxyhv.png

ובחרו שם ב- Lagarith Lossless Codec.

 אם אין לכם אותו – רוצו להוריד!

כנסו ל- Configure וודאו שזה נראה ככה:

שמרו את הוידאו שלכם דרך:

File → Save as AVI
שימו לב: שמרו את הפריימים שלכם בשם הקובץ. זה חשוב, וזה מאוד מקל על העבודה בהמשך.

(למשל, שם הקובץ שלי הוא: KHR_67_Type1_22271,22630)

התהליך לא אמור לקחת יותר מכמה שניות, ויש לכם וידאו גולמי לעבוד עליו!

עיצוב בפוטושופ

לפני שאנחנו עובדים על האנימציה, יש לעבוד על העיצוב.

להגיד את האמת? רוב מה שאפשר לעצב בפוטושופ, אפשר לעצב גם באפטר אפקטס. אבל בתור אחת שרגילה יותר לפוטושופ, לעתים זה נוח לי יותר כי אפטר קצת טריקי. אמנם, ככל שאני עובדת עם אפטר יותר – ככה אני גם מעצבת בתוכו יותר דברים ומדלגת על המעבר הזה מפוטושופ. 

מעבר לכך שיש דברים שחייבים לעצב דרך אפטר, כאשר העיצוב עצמו משתנה, כי אחרת יהיה קשה עד בלתי אפשרי לעשות את האנימציה נקייה וטובה.

בכל מקרה, אם בחרתם קודם לעצב בפוטושופ – אתם צריכים לקחת צילומי מסך של הטייפ שלכם. אני לוקחת בדרך כלל צילום מההתחלה של כל טייפ: הצילומים שלקחתי

הפריים הראשון בו המלבן הכחול והעיגול האדום מופיעים במלואם, והפריים הראשון בו מופיע הדבר הצהוב במלואו.

חשוב לי להדגיש שוב: לא באתי ללמד אתכם לעצב, אבל עצה אחת יש לי בפניכם: נסו להגיע לרמת הדיוק הגבוהה ביותר שאתם יודעים ומסוגלים אליה.

המטרה בטייפ היא לא לגרום לתרגום שלכם להיות בולט יותר מהמקור, אלא להשתלב בצורה טבעית ולהיראות כמה שיותר כאילו הוא היה שם מההתחלה. ככה זה גם מפריע פחות בעין של הצופה, וגם מאפשר לו לדעת את התרגום של השלט.

אני באופן אישי רוצה להימנע ממחיקת המקור כמה שאני יכולה (וכיום אני אף פעם לא מוחקת), כי בתרגום שדוגל בתאימות למקור ולא לוקאליזציה – אני מרגישה שזה הדבר הנכון לעשות.

בקיצור, עיצבתי לעצמי את הטייפ ושמרתי כ-PNG ללא רקע.

אנימציה באפטר אפקטס

הגענו לשלב האנימציה!

קולולוש.

אז פתחו את האפטר שלכם, הכניסו את הוידאו והעיצובים הרלוונטים והתחילו להנפיש!

מכאן – זו עבודה עם אפטר, ובזה אני לא מתכוונת לגעת. יש מיליון מדריכים באינטרנט So just do your thing.

ממליצה מאוד לעבור על פרוייקט אחד לפרק, ולחלק אותו לתיקיות לפי כמות הטייפים שיש לכם, כאשר כל תיקייה זו קומפוזיציה אחרת. לי נוח ככה.

ייצוא מאפטר אפקטס

עכשיו זה דבר שכן חשוב לכם לדעת. אחרי שנהניתם, עיצבתם והנפשתם את הטייפ שלכם, אתם צריכים להוריד את סימון הנראות מהוידאו, כך שאתם רואים רק את העיצוב שלכם.

אפשרות נוספת, במקום הורדת הנראות, היא להפוך את השכבה של הוידאו ל Guide Layer. פשוט קליק ימני על השכבה ולחיצה על האפשרות הזו תעשה את העבודה.

File → Export → Add to Render Queue מוסיף את הפרוייקט שלכם לרשימת הייצוא, רשימה שנראית כך:

לחצו על החץ ליד Output Model ושם על Custom…

נפתח לכם חלון, וודאו שההגדרות בו תואמות למה שיש כאן.

כנסו ל- Format Options וודאו שזה נראה כמו כאן:

כנסו שם ל- Codec Settings, שוב וודאו שזה נראה כך:

עשו OK על הכל וסגרו.

ב- Output to אתם קובעים את הנתיב בו אתם רוצים לשמור את הקובץ המיוצא ואת השם שלו.

הקובץ שלי נקרא: KHR_67_Type1_22271,22630_RGBA (שיניתי אותו מהתמונה הקודמת).

לחצו על Render מימין למעלה, ותנו לזה לעבוד!

תלוי כמה עשיתם בפרוייקט, אבל לא אמור לקחת הרבה זמן גם לזה.

מצוין, סיימתם עם הטייפ עצמו והגעתם לחלק האחרון!

מתרגשים?

קידוד

בחלק זה אני פשוט הולכת לשים קוד ולהסביר אותו, על מנת שזה יהיה הכי ברור שאפשר.

FFVideoSource(“path\(SB-RAW)Hitman Reborn 67 (R2DVD 768x576 x264 AC3).mkv”) // טעינת הוידאו
Source = last // הכנסת הוידאו למשתנה
Type_path = “path” // הכנסת הנתיב למשתנה, למען נוחות יותר מאוחר

Type1_start = 22271// הפריים הראשון של הטייפ, לפי מה שכתבתם בשם הקובץ
Type1_end = 22630 // הפריים האחרון של הטייפ, לפי מה שכתבתם בשם הקובץ
Type1 = AviSource(type_path + "KHR_67_Type1_22271,22630.avi") // טעינת הטייפ עצמו שייצאתם
Type1_mask = Type1.showAlpha(pixel_type="RGB32") // יצירת מסכה מהטייפ
Type1_overlay = Overlay(source.trim(Type1_start, Type1_end), mask=Type1_mask, Type1) // מיזוג המסכה עם החלק הרלוונטי בוידאו

//במידה וייצאתם קובץ טייפ (ללא רקע) מפוטושופ בלבד, ניתן להחליף את השורה של AviSource ב:
//ImageReader(type_path + "Type_Name.png",pixel_type="RGB32")
// המשיכו עם הבלוקים האלה לפי כמה טייפים יש לכם Source = source.trim(0, Type1_start-1) + Type1_overlay + source.trim(Type1_end+1, 0) // כל מה שאתם צריכים לדעת שזה משלב לכם את כל הטייפים עם הוידאו בעזרת חיתוכים aegi_path = “path” // שוב הכנסתי נתיב למשתנה, הפעם את הנתיב של כל קבצי הכתוביות שלי source = source.Textsub(path + "Katekyo Hitman Reborn episode 67.ass") source = source.Textsub(path + "Katekyo Hitman Reborn episode 67 OP.ass") source = source.Textsub(path + "Katekyo Hitman Reborn episode 67 ED.ass") source = source.Textsub(path + "Katekyo Hitman Reborn episode 67 Type.ass") // טוענת את כל קבצי הכתוביות שלי למשתנה אליו דחפתי את הכל return source // החזרת המשתנה

הערה חשובה: הרבה פעמים יש לי חוסר סנכרון קטן, ולשנות פריים לא מתקן את הסנכרון. אם אתם מבינים את ההגיון של החיתוכים, אפשר לשחק עם זה ולהוסיף 1- פה ושם עד שזה יוצא טוב (או מבחינת תחילת הטייפ או מבחינת הסיום שלו). אני תמיד בודקת את הכתוביות הרגילות אחרי הטייפ ורואה אם אין בלידים/בלידים הפוכים כדי לוודא שהטייפ באמת השתלב כראוי ומסונכרן ב-100%. יכול להיות שבעצם בשיטה הזו יש טעות קטנה שגורמת לזה – אם מישהו יודע ויכול להאיר את עיניי, אני אפילו אשמח מאוד.

אז בזה מסתכם המדריך הבסיסי לעיצוב דפוס מתקדם :)

זו פעם ראשונה שמצאתי את הזמן והשקעתי במדריך, אני מקווה שתעריכו ושאראה את הרמה של הטייפסטינג בקבוצות עולה!

במידה ופספסתי משהו, במידה ויש לי טעות כלשהי, אני יותר מאשמח שתאירו את עיניי!

גם אם יש לכם שיטה אחרת, יותר טובה או סתם אחרת ממה שעשיתי, אתם מוזמנים להציע אותה, ואם זה יהיה לגיטימי מספיק – גם אוסיף אותה למדריך הזה לעיני כל.

מקווה שהמדריך הזה יעזור לכם, ואתם מוזמנים להגיב כאן ולשאול כל שאלה שיש לכם, ולהציג כל בעיה שאתם נתקלים בה בתהליך שהצגתי.

בהצלחה!

מודעות פרסומת

9 תגובות ל-“מדריך בסיסי לעיצוב דפוס מתקדם

    • קובץ וידאו מורכב מעשרות אלפי תמונות שעוברות אחת אחרי השנייה. פריים הוא 'תמונה' אחת מתוך כל עשרות אלפי התמונות האלו בוידאו.
      כדי לדעת איפה בדיוק אתה חותך את הוידאו – הפריימים משמשים כדרך לסמן את המיקום המדויק, או את ה"תמונות" מהן רוצים להתחיל ובהן רוצים לסיים.

      • תודה. נראה לי שהבנתי.
        בנוגע לקוד של חיתוך הווידאו (הקוד הראשון שהבאת), השם של הסרטון אמור להיות בתוך הסוגריים וגם בתוך המירכאות?
        פשוט לא בדיוק הבנתי איך הקוד הזה אמור להיות מסודר. כל פעם שאני מנסה לגרור את הקובץ של ה-AvsP לתוכנה השנייה שאמרת, קופצת לי שגיאה שאומרת
        Avisynth open failure:
        script error: syntax error
        בלה בלה בלה

        אולי הבעיה במשהו אחר..אז אפשר עזרה? אני עדיין לא ממש מבינה בזה כי זה הפעם הראשונה שאני מנסה להתעסק בזה.

      • כן, זה חייב להיות גם בתוך המרכאות. הדבר היחיד שממש צריך לשנות בסקריפט שכתבתי זה דברים כמו Type_Path ומקומות שכתבתי להכניס משהו. כל מה שמסביב חובה.
        Syntax Error זו שגיאה שטמונה ב*איך* כותבים את הסקריפט. כלומר אם לא כותבים פסיק במקום הנכון או מרכאות במקום הנכון, תופיע השגיאה הזו. וכן, AVSP לא יודע לפרט הרבה יותר מזה.
        אם אתה עדיין מסתבך ולא מבין מה כתבת לא בסדר, מוזמן להעתיק לכאן את הסקריפט שלך ואנסה לעזור ^^

  1. אחרי ששלחתי את התגובה הקודמת, שיניתי כמה דברים בקוד הזה ועכשיו זה אומר לי שהשם של הקובץ (הסרטון) לא נמצא.
    השם של הסרטון זה :
    Tanaka-kun wa Itsumo Kedaruge – 01 (BD 1280×720 x264 AACx2)

    וזה הקוד ששמתי:

    DirectShowSource("Tanaka-kun wa Itsumo Kedaruge – 01 (BD 1280×720 x264 AACx2)")
    Trim(3460,3881)

    (אל תשאלי מאיפה הבאתי את זה..אני בעצמי לא בטוחה)

    אם אני גוררת את הקוד הזה ל-VirtualDub זה אומר שיש בעיה עם ה-"DirectShowSource" בקוד. אז אולי יש בזה איזושהי בעיה אבל לא יודעת מה אני אמורה לרשום שם כדי שזה יהיה בסדר.
    בנוסף לזה כתוב ש-"DirectShowSource" לא יכול לפתוח את הקובץ של הסרטון בגלל שלא נמצא אובייקט או שם למרות שהדבקתי את השם של הסרטון בדיוק…בקיצור, אם את יכולה לעזור לי עם הקוד הזה כי אני בטוחה שאת רואה את הבעיה כי את מבינה בזה יותר ממני… תודה.

    • שכחת להוסיף את הפורמט ^^ חייבים להוסיף גם נקודה ואת הפורמט של הוידאו, גם כן בתוך המרכאות, ואז הכל אמור להסתדר לך ^^

      • כן אבל השגיאה הזאת קופצת גם כשאני מוסיפה את הפורמט. זה עדיין רושם שהתוכנה הזאת לא יכולה לפתוח סרטונים וקבצי אודיו ושהקובץ לא נמצא.

    • לגיטימי. שמחה שהסתדרת, והתגובות כאן תמיד פתוחות לך לבעיות נוספות ^^
      אם יש לך בעיה בקוד אז פשוט שימי כאן את כל הקוד שלך + השגיאה המדויקת ואז אוכל לעזור.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s